Trailer med værktøj pakket til borttransport

Orientering ved Sandbjerginspektør Birger Hoff af 8. Januar 2023

Den forgangne uge har været ganske traumatisk for Sandbjerginspektionen. Onsdag den 4. januar slog en gruppe indbrudstyve sig ned i lejren, ligesom de brød ind i det nærliggende spejdercenter, Collerup Hus. De blændede vinduerne i undermessen, tændte for vandet og tog bad i baderummet. De lavede mad i køkkenet og spillede på stueorglet i depotmessen. Torsdag morgen d. 5. januar fik Inspektøren melding om indbrud fra skorstensfejeren.

De ubudne gæster hyggede sig ikke blot, men har haft en travl nat. Alle rum blev endevendt. Alt hvad der kunne bruges var samlet og gjort klar til borttransport. Torsdag nat, efter Politiet havde optaget rapport de to steder, fortsatte indbrudstyvene deres aktiviteter. Passende enkeltforanstaltninger på Høje Sandbjerg var dog iværksat, og afhentning af tyvekosterne blev således forhindret.

Fredag d. 6. jan gennemførtes yderligere oprydning og opgørelse over mistede genstande. Samtidigt blev alle lejrens låse lagt om. Visse effekter var allerede af indbrudstyvene bragt til Collerup Hus, hvorfra enkelte senere blev reddet tilbage. Udover skaderne på lejren, herunder et knust vindue, mistede AS en luftpistol, og nogle uerstattelige sølvpokaler. Samlet set er foreningens tab dog begrænset.

Selvom det er årtier siden vi sidst har haft indbrud, må vi i disse urolige tider sikre os bedre. De planlagte og iværksatte sikrings- og overvågningsforanstaltninger kommer desværre til at sætte visse restriktioner på medlemmernes hidtil helt ubegrænsede adgang til øvelsesområde og lejr.