Højtidelighed

Fredag 13 MAJ fejrede Akademisk Skytteforening, at den i 100 år havde haft og anvendt øvelsesområdet Høje Sandbjerg, ved en højtidelighed kl. 1300 og en fest for medlemmer kl. 1800.

Højtideligheden foregik ved Barfredstenen netop på det sted, hvor Akademisk Skyttekorps for præcis 100 år siden, havde holdt en parade, takket giveren frøken Henriette Barfred-Pedersen og afsløret stenen. Her var rejst et telt, som gav skygge denne strålende forsommerdag i den nyudsprungne skov. Vi begyndte med at synge ”Borgeren & Syng om studentens lyckliga dag”. Derefter fortalte 3505 Kay Søren Nielsen os om den historiske baggrund, hvorefter kulturminister Bertel Haarder og oberst Eigil Schjønning takkede foreningen.

Til slut sang vi "Fanesangen" med trompetakkompagnement, og vi drog i samlet flok til mandskabsmessen, hvor jubilæumskage og reception ventede.

Om aftenen festede vi bravt i gårdhaven, til lejligheden overdækket med telte. Lakseroulade, Carvery fra slagtermester Maltesen, ost og kage samt vin i stride strømme gjorde aftenen mindeværdig.

Tak fra Sandbjerginspektionen for en dejlig dag.

En udførlig beretning om højtideligheden og festlighederne kan læses i Bladet.